
Proceskwaliteit: Dit wordt ermee bedoeld
Proceskwaliteit: zo versterk jij de kwaliteit van je kinderopvang en maak je het zichtbaar voor de GGD.
De afgelopen weken namen we je mee in de 4 pijlers van Pedagogische Kwaliteit. Want we hebben het er continu over in de kinderopvang, maar wat betekent het nu echt en wat moet je er mee?
In onze eerdere blogs doken we al in de eerste drie pijlers:
🔎 De vier pedagogische basisdoelen: wát kinderen nodig hebben.
🔎 Interactievaardigheden: hóe pedagogisch medewerkers dat in de praktijk brengen.
🔎 Structurele kwaliteit: de randwaarden op de opvang die dit alles mogelijk maken.
Dit is de laatste blog van de vier, waarin we 'Proceskwaliteit' bespreken. Proceskwaliteit gaat over de dagelijkse ervaringen van kinderen tijdens hun interacties met pedagogisch medewerkers en andere kinderen.
Wat is Proceskwaliteit?
We zeiden het al: Proceskwaliteit gaat over de dagelijkse interactie tussen kinderen en pedagogisch medewerkers. En om die kwaliteit zo sterk mogelijk te maken, zijn er een aantal dingen nodig:
💡 De pedagogisch beleidsmedewerker coacht de pedagogisch medewerker bij dagelijkse werkzaamheden.
Dankzij dagelijkse coaching en begeleiding brengen je medewerkers vaardigheden direct in de praktijk en worden ze continu aangescherpt. De GGD-inspecteur kijkt of coaching op de groep medewerkers helpt hun vaardigheden echt toe te passen.
💡Vanaf 1 januari 2025: taalniveau + babyscholing
De kinderopvang-organisatie is verplicht om een opleidingsplan voor de opleiding en ontwikkeling van pedagogisch medewerkers te hebben. Dit zegt de CAO: De werkgever maakt ieder jaar een plan voor zijn beleid voor opleiding, scholing en loopbaanontwikkeling voor medewerkers. Wil je dit meteen regelen? Check dan onze hulp bij het maken van een opleidingsplan.
💡 Focus op de versterking van de pedagogische vaardigheden, bijvoorbeeld op belangrijke gebieden, zoals:
- Gehechtheidsontwikkeling
- Het brein en stress-systeem van jonge kinderen
- De cognitieve, sociale, emotionele en persoonlijkheid-ontwikkeling van een jong kind
- Vroegtijdig kunnen signaleren van mogelijk afwijkend gedrag
- Kunnen omgaan met opvallend gedrag (druk, teruggetrokken, trauma-gerelateerd)
De GGD beoordeelt of medewerkers hun pedagogische vaardigheden kunnen uitleggen én laten zien in de dagelijkse praktijk
Waarom proceskwaliteit ook voor jou belangrijk is:
Proceskwaliteit geeft vertrouwen aan de inspecteur én versterkt de kwaliteit van je opvang. Het krijgt vorm in hoe je team werkt: medewerkers weten precies wat er van hen verwacht wordt en wat te doen in de praktijk; van het begeleiden van uitdagend gedrag tot het veilig en liefdevol stimuleren van de allerkleinsten.
Wil jij ook op het niveau van de Proceskwaliteit jouw kinderopvang-kwaliteit versterken? Maak dan een opleidingsplan en zorg dat iedere medewerker voorzien is van de juiste scholing😊.
