
Pijler drie van Pedagogische Kwaliteit: Structurele kwaliteit – de basis voor veiligheid, vertrouwen en een soepele inspectie
Pijler drie van Pedagogische Kwaliteit: Structurele kwaliteit – de basis voor veiligheid, vertrouwen en een soepele inspectie
In deze blogreeks bestaande uit 4 blogs lees je wat Pedagogische Kwaliteit voor de kinderopvang betekent en waar de GGD op let bij het beoordelen ervan tijdens een inspectie.
Een goede kinderopvang begint niet bij de activiteiten, maar bij de basis eromheen. De omgeving, afspraken en regels vormen het fundament van jouw veilige en stimulerende opvang. En precies dáár draait de derde pijler van Pedagogische Kwaliteit om: Structurele Kwaliteit.
In onze eerdere blogs doken we in de eerste twee pijlers:
🔎 De vier pedagogische basisdoelen: wát kinderen nodig hebben.
🔎 Interactievaardigheden: hóe pedagogisch medewerkers dat in de praktijk brengen.
Nu is het tijd voor de volgende pijler van Pedagogische Kwaliteit: de randvoorwaarden die dit alles mogelijk maken.
Wat is Structurele Kwaliteit?
Structurele Kwaliteit gaat over de omstandigheden die nodig zijn om goede opvang mogelijk te maken. Denk aan veilige ruimtes, hygiëne, goed opgeleid personeel, een goed pedagogisch beleidsplan en een doordacht spelaanbod voor de kinderen.
Structurele Kwaliteit is dus alles wat nodig is om kinderen veilig en met aandacht te kunnen begeleiden, én is precies waar de GGD op let tijdens inspecties.
De onderdelen van Structurele Kwaliteit
1. Veiligheid, hygiëne en ruimte
Ruimtes moeten schoon, veilig en uitdagend ingericht zijn. Ook de slaapruimtes moeten in orde zijn.
💡 Voor de GGD: weten jouw medewerkers precies wat de regels zijn rond veiligheid, hygiëne en inrichting?
2. Beroepskracht-kindratio en opleidingseisen
Er moet altijd voldoende personeel zijn in verhouding tot het aantal kinderen. Ook moeten medewerkers de juiste diploma’s en een geldige VOG hebben.
💡 Voor de GGD: kent je team de regels over ratio’s, groepsgrootte en opleidingseisen?
3. Signaleren en handelen bij kindermishandeling
Elke kinderopvang moet werken met de Meldcode Kindermishandeling. Medewerkers moeten signalen herkennen en weten welke stappen ze moeten volgen.
💡 Voor de GGD: weten jouw medewerkers welke signalen ze moeten melden, en hoe ze de meldcode toepassen?
Uitgelicht: Werken met de Meldcode
“Bij ons komt dat nooit voor.” Dat horen we vaak, maar statistisch gezien zou dat niet moeten kloppen. Kindermishandeling komt helaas regelmatig voor, ook als het niet zichtbaar is.
Verschillende soorten kindermishandeling herkennen vraagt kennis en alertheid. Het is de verantwoordelijkheid van de pedagogisch medewerker om te weten hoe en waar signalen te melden. Vooral de vraag: ‘’Wanneer start ik de procedure nou?’’ horen wij vaak.
Zorg dat je medewerkers met alle zekerheid weten wat ze moeten doen, zodat ze het kind altijd centraal kunnen stellen. 📗 Wil je je team hierin versterken? Bekijk ons scholingsaanbod over signaleren en handelen bij kindermishandeling; van audioles tot e-learning.
4. Pedagogisch beleidsplan
Het pedagogisch beleidsplan is het kompas van jouw opvang. Hierin staat hoe jullie de vier basisdoelen vertalen naar de praktijk: hoe medewerkers veiligheid bieden, zelfstandigheid stimuleren en sociale ontwikkeling ondersteunen.
💡 Voor de GGD: kennen jouw medewerkers het beleidsplan, en kunnen ze uitleggen hoe ze het toepassen op de groep?
5. Activiteiten en spelmateriaal
Spel is dé manier waarop kinderen leren en zich ontwikkelen. Een gevarieerd spelaanbod stimuleert nieuwsgierigheid, taal, motoriek en samenwerking.
💡 Voor de GGD: kan jouw team uitleggen waarom activiteiten of materialen worden ingezet en hoe die bijdragen aan de ontwikkeling van het kind?
Extra tip (én belangrijk voor de inspectie): In onze leuke module 🧸 Activiteiten & Spel leren pedagogisch medewerkers hoe ze spel kunnen verdiepen, aansluiten bij ontwikkelingszones en kinderen echt helpen groeien.
Structurele kwaliteit in de praktijk en tijdens de inspectie
Als houder ben jij verantwoordelijk dat alle randvoorwaarden, en dus de Structurele Kwaliteit, staan als een huis.
Weten jouw medewerkers wat er van hen wordt verwacht, kunnen ze het uitleggen én weten jullie waar nog winst te behalen is? Een team dat structurele kwaliteit begrijpt en naleeft zorgt voor veilige, blije kinderen, én voor een GGD-inspectie zonder zorgen.
Neem daarom de onderdelen van deze pijler samen door: waar staan jullie sterk, en waar is groei mogelijk? Met de extra scholing kan je team nog professioneler en zelfverzekerder werken; zowel in de dagelijkse praktijk als tijdens de inspectie.
In onze volgende blog duiken we in pijler 4: Proceskwaliteit in de kinderopvang.
Ps. Ben je benieuwd hoe het gesteld is met de Structurele Kwaliteit van jouw organisatie? Doe dan onze gratis kwaliteitsscan. Op basis van wat de GGD wil zien, maken wij samen een plan én adviseren we welke scholing of trainingen jouw team sterker maken, zodat je inspectie soepel verloopt.